Loading the content... Loading depends on your connection speed!

5 weken zwanger

Symptomen 5 weken zwanger

5 weken zwanger, 5 weken zwanger symptomen

Eet gezond tijdens uw zwangerschap.

U bent inmiddels 5 weken zwanger. Dit betekent dat u op dag 35 zit. Week 5 eindigt op dag 42. Lengte van je baby is 2 millimeter en het gewicht is 0 gram. Het uiterlijk van de baby is te vergelijken met dat van een klein kikkervisje en de lengte lijkt op dat van een pit in een appel. Week 5 is de week waarin het hartje van de baby begint te ontwikkelen. Bij een vroegtijdige echo is het zelfs mogelijk om het kleine hartje te zien kloppen. Ook ontwikkelt zich in week 5 het neurale systeem. Hieruit bestaan later de hersenen en het ruggenmerg wordt tevens ook gevormd. In deze fase wordt er een basis gelegd voor de ontwikkeling van alle belangrijke organen van de baby. Ook heeft zij enkele eigen bloedvaten waardoor het bloed begint te stromen. Enkele van deze vaten vormen straks de navelstreng, waardoor moeder en baby verbonden worden.

Symptomen en het lichaam in week 5

Wanneer u 5 weken zwanger bent is er nog niet zo heel veel aan het lichaam te zien. Buiten dat de menstruatie nu echt weg blijft krijgt u wel last van zogeheten zwangerschapskwaaltjes. Zo kun je je misselijk voelen maar zijn ook je borsten gevoelig en kan er vermoeidheid optreden. Je zwangerschap is nu een feit en dat betekent dat er ineens heel veel hormonen aangemaakt worden waardoor je je gestresseerd kunt voelen. Ook que emoties, je komt nu in een emotionele achtbaan terecht van constante emoties. Dit betekent ook dat je gemoedstoestand continu kan veranderen. Dit neemt helaas de komende maand toe waarna het daarna op het emotionele vlak rustiger wordt.

5 weken zwanger: lichamelijke symptomen

  • Baarmoederkrampen
  • Misselijkheid
  • Emotioneel
  • Vaker naar het toilet moeten
  • Pijnlijke borsten 
  • Verkleurde tepels
  • Vermoeidheid’
  • Verbeterd reukvermogen
  • Overmatige speeksel aanname
  • Afkeer en hunkering naar voedsel

Baarmoederkrampen

Baarmoederkrampen kunnen tijdens de 5 weken zwangerschap ontstaan. De krampen zijn te vergelijken met menstruatiekrampen en komen bij iedere verandering die in de baarmoeder voorkomt of invloed heeft op voor. Er is niet zo heel veel aan te doen. Het niet eten van bepaalde voedingsmiddelen zou de pijn kunnen verminderen.   

Vaker moeten Urineren

Je lichaam produceert als je zwanger bent meer vloeistoffen. Door al deze vloeistoffen moeten de nieren en je blaas harder werken waardoor je dus vaker naar de toilet moet. Echt een remedie is hier niet voor. Het is juist belangrijk om alsnog veel te blijven drinken. Wat je wel kunt proberen is tijdens het plassen iets naar voren te buigen, zo kun je de blaas leger maken waardoor je minder snel naar de wc moet. Een tip is om avonds niet wakker te worden, voor het slapen iets minder te drinken. Dit kun je dan de volgende morgen weer inhalen met enkele extra glazen water.

Pijnlijke Borsten

Vooral in de begin weken van de zwangerschap maakt je lichaam het hormoon oestrogeen aan waardoor je borsten ‘groeien’. De één voelt er niks van, de ander ervaart het als een strak gevoel en weer anderen hebben veel pijn. Het kan ook voorkomen dat juist de tepels en de omgeving er omheen beginnen te irriteren of enorm te jeuken. De oorzaak van de pijn komt doordat je borsten zich voorbereiden op de toekomstige melkproductie. 

Vermoeidheid

Door de forse stijging van oestrogeen en andere hormonen kunnen de lichamelijk veranderingen erg vermoeiend zijn. Week 5 is een week waarin veel vrouwen pas net te weten zijn gekomen dat ze zwanger zijn. Gelukkig verdwijnt de vermoeidheid weer na ongeveer 12 tot 14 weken. Indien je hier echt last van hebt, is het belangrijk om goed en gezond te blijven eten en je rust te pakken. Luister altijd naar je lichaam en ga op tijd naar bed.

Afkeer en Hunkering naar Voedsel

Vaak treden er ook veranderingen in de smaakbeleving op en hunker je plotseling naar rare cravings. Zo kun je plotseling zin hebben in augurken, terwijl je die eerst helemaal niet lekker vond. Ook hebben veel zwangere vrouwen behoefte aan op het oog nogal vreemde combinaties zoals augurken met ijs. Behalve het hunkeren naar bepaalde voedingsmiddelen, kun je er ook een plotselinge afkeer van krijgen. Zo kun je bijvoorbeeld je lievelingseten niet meer uitstaan. Buiten deze behoeftes is het wel altijd belangrijk om gezond en gevarieerd te blijven eten. Geef soms toe aan behoeftes maar overdrijf nooit. 

Het hoge woord

Week 5 is de week waarin veel aanstaande moeders pas net weten dat ze zwanger zijn. Echter is dit wel een week waarin veel zekerheid zit. Echter wordt het aangeraden om pas na 3 maanden het hoge woord naar buiten te brengen. De meeste miskramen namelijk 80% gebeuren in de eerste 3 maanden van je zwangerschap. Echter maakt iedere vrouw hier zijn eigen keuze in en is het dus helemaal aan jou wanneer je blije nieuws gaat vertellen.

5 weken zwanger: wat niet meer doen:

Het is belangrijk om zodra je weet dat je zwanger bent te stoppen met gewoontes die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid van de baby. Hieronder kort opgesomd. Tijdens de zwangerschap mag u geen:

  • Alcohol drinken
  • Roken: rook kan veel schade aanbrengen en is erg slecht voor de baby
  • Kattenbak verschonen
  • Eten van zachte kazen zoals brie
  • Geen rauw vlees eten zoals filet america en rosbief

Dit vind je misschien ook interessant

Laat een bericht achter